Kulhydrater vigtige eller skal du løbe langt uden om dem?

Kulhydrater er, sammen med fedt og protein, en af kostens grundlæggende bestanddele og derfor vigtige at spise. Kulhydrater har stor betydning for kosten. De har indflydelse på kroppens energistofskifte og bidrager med brændstof til både muskel- og hjernearbejde. Anbefalingerne for kulhydrater er omkring 55 procent af den daglige energi som stamme fra kulhydrat.

Kulhydrat og sport

Dit daglige kulhydrat behov beror til en stor grad på, hvor fysisk aktiv du er i løbet af dagen. På en inaktiv dag forbrænder du kun få kulhydrater og kan derfor med fordel reducerer kulhydrat indtaget. Du kan derfor ved mindre indtagelse af kulhydrater forhindrer, at de kulhydrater som ikke forbrændes ved fysisk aktivitet oplagres som fedt i kroppen. Modsat på de dage, hvor du dyrker meget sport eller motionstræning.
Særligt ved kredsløbstræning (konditionstræning hvor pulsen øges) forbrændes der en del kulhydrater. Mængden stiger med øget intensitet og kan nemt nå op på et helt gram kulhydrat pr. minuts træning.
Det er fordelagtigt at tilgodese dette merbehov ved at spise ekstra kulhydrat rigt i det måltid, der efterfølger træningen. Herved sikres maksimal genopfyldning af musklernes glycogen depoter, som blev delvist tømte under træning. Dette gælder også, selvom målet med din træning er vægttab. Formålet er at sikre, at du bevarer god energi til de næste dages fysiske aktivitet. For hvert minuts hård konditionstræning er der behov for at spise cirka 1 gram ekstra kulhydrat. 0,75 gram ved moderat og 0,33 gram kulhydrat ved mindre intens distancetræning, styrketræning.
Så derfor skal du huske at spise varieret og det betyder at der ikke er nogen grund til at være kulhydrat forskrækket.